Wanneer heb extra vitamine D3 nodig?

d3 vitamine

Er zijn twee soorten vitamine D: D2 en D3. Vitamine D2 komt uit diverse planten, en de bron van vitamine D3 zijn dieren. Deze twee soorten hebben eigenschappen die overeenkomen, maar bevatten toch een paar belangrijke verschillen. Bij allebei de soorten is een chemische verwerking in de lever en de nieren vereist zodat het geactiveerd kan worden in ons lichaam. Echter, zijn er verschillende enzymen verantwoordelijk voor het activeren van deze twee verschillende soorten.

d3 vitamine

Verhoging vitamine D spiegels

Van vitamine D3 is ook bekend dat het de vitamine D-spiegels beter in het bloed kan verhogen dan vitamine D2. Precies om die reden vindt men vitamine D3 een beter alternatief en wordt het ook meer verkocht. Je hebt er namelijk minder van nodig voor hetzelfde effect, dus waarom zou je iets anders kiezen?

Onvoldoende vitamine D

Als je regelmatig gebruik maakt van zonnebrandcrème, niet veel aan de zon wordt blootgesteld en/of een donkere huidpigmentatie hebt, bestaat de kans dat je niet de hoeveelheden vitamine D binnenkrijgt die zijn aanbevolen. Aangezien niet zoveel voedingsmiddelen de voedingsstof van nature bevatten, kan suppletie voor sommigen een goede uitkomst bieden!

Innameverhoging vitamine D

Er zijn verschillende mogelijkheden als je jouw vitamine D-spiegel wilt verhogen. Je kunt supplementen nemen, jezelf meer blootstellen aan zonlicht, of meer voedingsmiddelen comsumeren die deze vitamines bevatten. Enkele voedingsmiddelen die D3 vitamine bevatten zijn:

• Runderlever

• Boter

• Ontbijtgranen

• Kaas

• Levertraan

• Eigeel

• Zalm

• Makreel

• Sardines

• Forel

• Tonijn

Als je vegetariër bent, kunnen slechts een paar van die keuzes deel uitmaken van je dieet. Ben je veganistisch? Dan zijn ontbijtgranen wellicht de enige beschikbare optie. Dat kan suppletie belangrijker maken. Je kunt echter ook bronnen van D2 aan je dieet toevoegen om iets meer te krijgen, zoals amandel-, haver- of sojamelk.

Extra suppletie

Er kunnen diverse redenen zijn waarom je extra D3 vitamine wilt innemen. Als je last hebt van zwakke botten, je immuunsysteem, depressies of een hoge bloeddruk, kan vitamine D daar een positieve bijdrage aan leveren. Ook om de al eerder genoemde functies van vitamine D3 te ondersteunen, is het een goed idee om wat extra te supplementeren. Er zijn namelijk veel mensen die, zonder dat zij daarvan bewust zijn, een tekort hebben aan vitamine D.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *